woensdag 26 maart 2008

Elementaire beleefdheid op de verloskamer: les 1

Even de situatie schetsen: een vrouw moet een dringende sectio (keizersnede) krijgen omdat haar kindje zich in foetale nood begint (= zo de baby er niet direct wordt uitgehaald kan de baby sterven!). Dit wilt zeggen een drukte maar vooral een snelheid van jewelste, iedereen doet zo snel mogelijkheid wat hij kan zodat we de baby er zo snel mogelijk uit hebben, dit wil natuurlijk ook zeggen dat alle andere NIET urgente zaken even moeten wachten. Achteraf wanneer de baby eruit is en in goede handen is, maar de operatie nog steeds aan de hand is, kom ik even in de bureau iets halen en staat er een man die in grote woede uitbarst (again in het Frans :p)

Hoe het zeker niet moet:
*Man: Wat is dat hier voor iets? Wij staan hier al 20 minuten te wachten!!!

*Ik: Mijn excuses meneer, maar we zijn met een enorme urgentie bezig.

*Man: Dat kan me niets schelen, ik sta hier al een halfuur te wachten, mijn vrouw heeft enorme pijn.

*Ik: Van zodra de gyneacoloog kan meneer, komt hij/zij er dadelijk aan!

*Man: Maar ik sta hier al meer dan een halfuur te bellen en geen kat die komt kijken.

*Ik: Ik weet het meneer en daarvoor mijn excuses, maar van zodra het kan, komt er iemand dadelijk uw vrouw helpen.

*Man: Ik eis dat er onmiddellijk iemand komt.

*Ik (begin nu stilaan mijn geduld en beleefdheid te verliezen, want mijn patiƫnte ligt daar nog altijd op tafel met haren buik open!): Meneer, als u vrouw later een dringende keizersnede nodig heeft, zou u niet graag hebben dat wij alles laten vallen en haar onmiddellijk hulp bieden?

*Man: Ik sta hier al meer dan een halfuur te bellen en niemand komt kijken!!!

*Ik wandel nu weg, want hier is reeds genoeg tijd verspilt!

Hoe het had moeten gaan:
*Man: Wat is dat hier voor iets? Wij staan hier al 20 minuten te wachten!!!

*Ik: Mijn excuses meneer, maar we zijn met een enorme urgentie bezig.

*Man: Oh, ik begrijp het mevrouw, ik laat u verder werken, nemen we gewoon plaats in de wachtzaal?

*Ik: Ja, daar kan u gerust zitten, van zodra het gaat, komt een gyneacoloog naar jullie toe, tot straks.

*Man: Bedankt, tot straks.

*Ik kan nu rustig, 5minuten vroeger en niet opgejaagd terug naar mijn patiƫnte gaan.

(nvdr: de mevrouw van de sympatieke meneer had een kleine bloeding bij een zwangerschapstermijn van 6 weken, is pijnvrij (itt wat de man beweerde) bij de gyneacoloog verschenen en pijnvrij terug naar huis kunnen keren ;))

Geen opmerkingen: