maandag 12 mei 2008

Wereldbuikdansdag

Zaterdag was het D-day, of beter gezegd WBD-day! Het beloofde een zware dag te worden want ik had weeral de nacht gewerkt zonder nog iets te slapen. Vooraleer we naar het verre Balen trokken, mocht ik eerst naar de repetitie gaan kijken van onze gevorderden.


Na een lekkere lunch trokken we dan naar de provincie Antwerpen. Hier aangekomen bleek de opkomst dan toch niet wat iedereen verwacht had. Het heerlijk mooie weer en het feit dat er op verschillende plaatsen eenzelfde soort evenement werd georganiseerd zal hier wel veel mee te maken hebben.

De setting van het evenement was laten we zeggen: anders. Een soort van 'dancing'/restaurant-snackbar/bruine kroeg met optredens van sterren zoals Salim Segers (wie hoor ik je zeggen? ja inderdaad, wie?)was the place to be voor buikdansen België en Nederland.

De eerste workshop die gepland was, werd qua tijd al wat verschoven in de hoop dat er toch wel wat meer volk zou komen. Ik was er in alle geval klaar voor, de 'Love your veil' workshop kon beginnen. Geweldig vind ik het wel, zo met een sluier werken, tricky maar zo mooi. Mijn goesting ervoor is in alle geval geprikkeld, en ik wacht wel op de volgende workshop hé Artemisia :)

Nadien volgde nog een workshop, bedoelt voor de echte beginner en voor de mensen van Nema. Nema is het goede doel waarvoor de hele dag georganiseerd werd (NeMa = neurologisch-musculaire aandoeningen). Deze workshop was goed bedoelt maar iets te traag voor een geest dat op dat moment al 26u wakker was.

Na de workshops waren we klaar voor het echte werk, in mijn geval dan: het echte werk aanschouwen en bewonderen. De beste mochten al de spits afbijten, namelijk de gevorderden van (e)motion. Nadien volgden er wat duo's, het ene al leuker als het andere. Een tof tribal duo met een schots deuntje kon me wel bekoren, nog een kant van de oriëntaalse dans waarin ik me wel wil verdiepen (here I come Sharon Kihara!). Artemisia zelf kon natuurlijk ook niet aan de show ontbreken (1 van de highlights voor iedereen denk ik).
In het 2de deel van de show bracht (e)motion samen met Artemisia een prachtige sluierdans. Er volgden nog een aantal duo's, een prachtige solo van Bellina, nog eentje van Artemisia en het groepje van Sarah Chebaro vond ik eigelijk ook héél leuk! Een male bellydancer mocht dan de show stelen en afsluiten, het pakje dat hij droeg was not my cup of tea maar hij mocht wel wat vrouwengegil aanhoren als je het mij vraagt!




Toen rond 20u de gepensioneerdenbond aankwam voor de dancingpannen van het dak te swingen, vonden we het wel welletjes geweest. Mits een kleine omweg dan toch nog de autostrade teruggevonden en een zéér lange dag afgesloten met een dutje (van 11uur)


ps: de foto kwaliteit is niet dat maar ze zijn getrokken met de videocamera terwijl ik aant filmen was

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Femke,

Verdorie!! Ik ben niet de 1000ste! Was zoooo benieuwd naar die beloning, haha.
Had nu zaterdag toch eens gezegd welk een opofferingen jij je getroost hebt! Zonder slaap komen dansen? Dat verdiende zeker een speciale vermelding! Wel, als jij begint over D-day, dan benoem ik jou nu tot de 'paracommando' van de danseressen.

Waarom er op twee verschillende plaatsen iets werd georganiseerd zal in een verre toekomst wel eens beschreven worden in 'Het Grote Geschiedenisboek van Wereld Buikdansdag' (hopelijk met plaatjes). Voorwaar, dat wordt dan geen opbeurend hoofdstuk.

Dit is zeker niet de hoofdreden geweest voor het mindere succes.
Wat dan wel? Mijn uitgebreide nabeschouwingen kan je lezen op:
http://tribes.tribe.net/wereldbuikdansdag .
Kort gezegd is veel van wat KON foutgaan ook foutgegaan. De 'Wet van Murphy' die zegt dat alles wat fout kan gaan OOIT wel eens ZAL foutgaan is te minimalistisch om ons ongeluk te begrijpen.
Is ALLES foutgegaan?
NEEN!!!
Kon het erger?
JA!!!
De electriciteit had kunnen uitvallen, het dak had kunnen invallen en Al Qaida had een aanslag kunnen plegen.
Erger kan altijd!

Tot mijn eigen grote verbazing (en opluchting) werden er tegen het einde van het evenement nog voldoende financiële opbrengsten gegenereert om NEMA een gift te kunnen doen.

En de dansers?
Jullie waren fantastisch!
Mensen die ik nadien sprak zeiden dat 'hoe later het werd, hoe beter het werd', maar ik vond het eigenlijk vanaf de allereerste voorstelling al super!
Artemisia vond ik natuurlijk de max. Ik had ze nog nooit zien optreden en op een gegeven moment moest ik eens heeeeel goed kijken of ze nu liep of zweefde. Ook het pure enthousiasme dat van haar gezicht afstraalde stak de zon, buiten, naar de kroon. Trouwens ook Bellina deed wat dat betreft goed mee.

Bedankt allemaal voor jullie inzet voor Wereld Buikdansdag en het Goede Doel!
Een mindere start heeft één voordeel: Het kan de volgende jaren alleen maar beter worden.

Vriendelijke groeten,

Luc (Belgisch Wereld Buikdansdag Comité)
riddervanhetlicht@hotmail.com

Ruth zei

Ik vind je foto's mooier van kleur dan degene die ik met het fototoestel heb genomen. Donderdag uitwisseling?

Ciao!

Anoniem zei

en komen er geen filmpjes ook ;-)

Femke aka Adiva zei

filmpjes komen maar is wat complexer als vorige keer aangezien ik nu met videocamera gefilmd heb en het vorige keer met de kodak was ;)

ik kan gewoon al zeggen dat de film wel geslaagd is (op de camera dan toch in alle geval want op mijne pc loopt de klank zo'n 30 sec voor ):p